Seneste nyt | Kontakt | Presse
26. november 2022 |
Tegninger for børn | |
---|---|---|
Hanne Hastrups originaltegninger til Cirkeline - filmene på DR. Hertil den illustrerede børnebog af Jakob Martin Strid, Tove Janssons Mumi-univers, Dorthe Karrebæk og hvem, der bemærker sig på feltet i 2022. Hobro Biblioteks børnebibliotekarer fungerer som sparringspartnere.
|
||
|
||
26. november 2022 |
ARTEFAKT | |
Britt Smelvær.
|
Værker af Vibeke Glarbo, Britt Smelvær og Jane Balsgaard
Med erfaringer fra Kunstnersammenslutningen TRANSIT, omdanner kunstnerne hver sit rum til en installation og i to små rum ses en fællesudstilling med mindre arbejder.
Udstillingen "Naturen som Artefakt" tager udgangspunkt i et natursyn, der handler om menneskets afhængighed af naturen. Kunstnersammenslutningen TRANSIT arbejdede fra 1980, og med udgangspunkt i teorierne fra Arte Povera bevægelsen brugte de naturmaterialer til at skabe ruminstallationer. TRANSIT udstillede på kunstmuseer, kunsthaller, lagerhaller og deltog i Land Art Projecter.Jane Balsgaard, Vibeke Glarbo og Britt Smelvær arbejder desuden med billeder og skulpturer i mange andre sammenhænge både separat og i andre grupper.
|
|
|
||
13. august 2022 |
FINSK DESIGN | |
|
For første gang nogensinde vil man i Danmark kunne se en udstilling, der ikke kun omhandler en eller to finske designere, men finsk samtidsdesign generelt.
Finsk design og kunsthåndværk har både spillet en betydelig rolle i staten Finlands grundlæggelse og har hjulpet de nordiske lande til internationale designsucceser i 1950´erne.
Design i Finland blev på et tidligt tidspunkt strategisk brugt i finske virksomheder. I 1972 blev design en forskningsgren i Finland, og i politisk regi har skiftende finske regeringer siden 1990èrne set fordelen i, at landet havde en opdateret national designstrategi. Alt dette, og meget mere til gjorde, at Helsinki blev World Design Capital i 2012.
Kurator: Anne Blond, kunst- og designhistoriker. Projektleder Museum Wegner, Tønder.
|
|
|
2. april |
JENNY HANSEN |
Jenny Hansen
|
Fernisering lørdag den 2. april kl. 11.00
Gobelinvæveren Jenny Hansens smukke og intense værker er inspireret af naturen og de nære omgivelser. Udstillingen viser nye og ældre værker.
Jenny Hansen, f. 1951 er en af landets mest anerkendte gobelinvævere. Hun var den første til at anvende digital teknologi som hjælpemiddel i skitseprocessen, men hendes ofte store gobeliner er vævet i hånden.
Jenny Hansens gobelinkunst baserer sig på naturoplevelser fra både de nære omgivelser langs Mariager Fjord og fra rejser rundt om i Europa. På sine vandringer og rejser fotograferer Jenny Hansen det, der falder i øjnene, og som en af de første herhjemme har hun siden midten af 1990’erne bearbejdet sine fotografier i digitale billedprogrammer.
Teknikken giver mulighed for at komponere og undersøge motiver og farver før den langsommelige væveproces, som ligger bag Jenny Hansens på én gang naturalistiske og abstrakt-komplicerede kompositioner, som nu kan opleves i Kunstetagerne.
Udstillingen giver et tilbageblik gennem de seneste ca. 15 års i Jenny Hansens virke, og der vises helt nye værker, som for kort tid siden er klippet af væven.
Udstillingen er støttet af:
|
|
Jenny Hansen
|
||
| 2. april |
HJEM I FORANDRING |
Lene Abildgaard Knudsen
|
Fernisering lørdag den 2. april kl. 11.00
Hvad betyder hjem i dag? Det giver 13 medlemmer af Kvindelige Kunstneres Samfund deres bud på i udstillingen, om omfatter installation, blandformer, skulptur, maleri og tegning.
Deltagere: Bodil Andersen Porse og Ulla Scheinemann, Nurith Myriam Lumer-Klabbers, Annette Bredstrup, Birthe Reinau, Lene Abildgaard Knudsen, Grethe Marian Maurseth, Bodil Dam, Hanne Schmidt, Kate Skjerning, Helle Bovbjerg, Ulla Lampe og Allison Barry Rosenlund.
HJEM I FORANDRING undersøger, hvad begrebet hjem har betydet og betyder i dag, og hvad det kommer til at betyde i fremtiden. De 13 kunstnere er fundet via en open call blandt de jyske medlemmer af Kvindelige Kunstneres Samfund.
Udstillingens tese er, at ’hjem’ ændrer sig i disse år, både som fast base og som identitetsmarkør. Når det er interessant at undersøge ’hjem’ gennem en række kvinders fortolkninger, skyldes det, at synet på kvindelige kunstnere har været og til dels stadig er farvet af kvindens traditionelle placering i privatsfæren. I dag uddanner lidt flere kvinder end mænd sig som kunstnere. Aktuelle undersøgelser af Kunstinstitutionen afslører imidlertid, at kvinders og mænds vilkår på feltet stadig er ganske forskellige. Er det opfattelsen af, at kvinder hører til inden for hjemmets fire vægge, der stadig spiller ind? Er hjem stadig en faktor i kvindelige kunstneres mindset? Det skal udstillingen HJEM I FORANDRING kaste lys over.
Udstillingen er støttet af:
|
|
Allison Barry Rosenlund
|
||
| ||
27. november 2021
|
AFDÆKNING/TILDÆKNING | |
![]() |
Billedhuggeren Laila Westergaard, f. 1964 og malerne Hjördis Haack, f. 1958 og Karen Gabel Madsen, f. 1961 er alle optaget af kunstværket som tilsynekomst.
Alle tre kunstnere arbejder med genkendelighed som et vigtigt fortælleelement. Samtidig er de på hver deres måde optaget af kun at sige det absolut nødvendige og tilsyneladende standse afdækningsprocessen på et tidspunkt, hvor indholdet nok træder frem men ikke står overtydeligt.
De undersøger alle tre, hvordan materialernes fysiske egenskaber kan udnyttes motivisk: hos Westergaard i granittens farvevariationer og teksturer på dels den polerede overflade, som udgør motiverne, og dels den underliggende, afdækkede sten, som danner baggrund for dem; hos Haack gennem kombination af transparente og dækkende farvelag, hvide, ubemalede områder i værkerne og bemaling af rammekanterne, som resulterer i motiver, der både kan synes at dukke op og blive gemt bort; hos Gabel Madsen i teksturforskellene mellem grunderet, ”udadvendt” og ugrunderet, ”indadvendt” lærred som malegrund, hvorpå eksponeringer af arkitektur- og naturmotiver i to, tre eller flere lag manifesterer sig, samtidig med at de synes at opløse sig for øjnene af beskueren.
Ved at udstille de tre kunstneres værker sammen håber vi at give publikum en oplevelse af genkendelighed og fortryllelse på én gang.
Afdækning/Tildækning har modtaget støtte fra Statens Kunstfond.
Udstillingen er støttet af:
|
|
Laila Westergaard.
|
||
![]() |
||
Hjördis Haack
|
||
Karen Gabel Madsen.
|
||
|
||
27. november 2021 |
KROP & KUNST | |
Hans Henrik Lerfeldt.
|
Kan Hans Henrik Lerfeldts kunst gøre os klogere på os selv og vores omverden? Oplev et nyt blik på Lerfeldt, hvor kroppen er i fokus.
Udstillingen stiller skarpt på det erotiske, som udspringer af menneskets utopiske søgen efter det uforgængelige liv. Som en erotisk overflade er huden vigtig i menneskets afsøgning af sig selv, og netop nøgenhed og hudfarvede elementer er gennemgående i Lerfeldts værker. Hvad vi i vores første, hurtige møde med værkerne kan se som pornografiske scener, bliver dog ved nærmere eftersyn afløst af undren. For hvad er det egentlig for kroppe, vi ser på?
I Lerfeldts univers, som naturligvis også afspejler hans optagethed af de surrealistiske drømmeverdener, er kroppene ofte fragmenterede og anonymiserede. Hvad gør denne anonymisering og fragmentering ved os i mødet med værkerne? Hvordan mærker vi mødet med Lerfeldts kroppe på vores egen krop?
Gå tæt på, lad dig undre og stil spørgsmål. Udstillingen lægger op til, at vi skal mærke efter. Kom og oplev mødet
Udstillingen er kurateret af Majken Madsen, cand.mag. i kunsthistorie.
|
|
|
||
27. nov. 2021
|
ART DECÓ I STRIK | |
Elsebeth Houmand.
|
Stilretningen Art Decó brød igennem inden for arkitektur, design, kunsthåndværk og mode efter den internationale udstilling af dekorativt og industrielt design i Paris 1925. Tænker man på Den Store Gatsby, Charleston-dans og klokkehatte, har man sporet sig ind på stilen, som er præget af geometri, gentagelse, rytme og ornament.
ART DÉCO I STRIK omfatter således 20 strikkede dragter, skabt af Anne Bendixen, Cathrine Kahrs, Dorte Balisager, Else Lindgaard Jørgensen, Else Schjellerup, Elsebeth Houmand, Eva Folke, Geske Svensson, Hanne Petersen, Helene Jensen, Jette Toft Jepsen, Lis Fristed, Margit Meier Svendsen, Mette Albæk Christensen, Rikke Amilde Seehuus, Ritta Balleby, Susanne Larsen, Susanne Thomsen, Tove Møller Jensen og Vibeke Warthoe.
Art Déco kommer af fransk og er en forkortelse for ’art décoratif’, som betyder 'dekorativ kunst'. Art Déco opstod som kunsthåndværk i 1920’ernes Paris og kulminerede i 1950’ernes USA, hvor mange bygninger er inspireret af stilretningen. Art Déco er kendt for sin farverigdom, elegante udtryk og geometriske figurer.
De udstillede værker er udvalgt af en censurkomité bestående af strikdesignerne Hans Christian Madsen og Jytte Slente samt Museum Koldings kulturarvschef Steen Rosenvinge Lundbye.
Art Decó i strik har tidligere været vist på Museum Kolding (Koldinghus).
|
|
|
KUNSTETAGERNE HOBRO
St. Torv, 9500 Hobro
GRATIS adgang gennem Hobro Bibliotek
Mandag–fredag: Kl. 10.00 - 17.00
Lørdag: Kl. 10.00 - 13.00
Søndag og helligdage: Lukket
Bemærk: Lukket 4. maj. 2022