Udstillinger 2021

 

14. aug.-13. nov. 2021

 

 

NORDJYSK PALET

Med tre separate udstillinger hylder Nordjysk Palet det lange, seje træk hos 10 kunstnere og kunsthåndværkere, som med afsæt i Nordjylland har været med i mange år, som har arbejdet støt, udstillet og udviklet hver sit kunstneriske udtryk og ståsted.

 

Poul Bækhøj, Økse, 2009. Granit 
Poul Bækhøj. Økse, 2009. Granit
 
 

POUL BÆKHØJ.
RUM – FORM – RYTME. Nedslag i værker og samlinger


Billedhuggeren Poul Bækhøj, 1942-2017 etablerede sit første værksted som keramiker og grafiker i Århus i 1964. Fra 1978 arbejdede han som billedhugger, og i 1987 fik han base i Glargårde uden for Hadsund. Her skabte han sine granitskulpturer i både konkret-nonfigurative og figurative udtryk.
Udstillingen præsenterer eksempler på både Bækhøjs keramik og granitskulpturer. Et rum indrettes som et stemningsbillede fra billedhuggerens værksted med skitser, modeller og inspirationskilder.


Arkitekt maa Hanne Egebjerg har kurateret udstillingen og redigeret det tilhørende katalog.
Hanne Egebjerg fortæller om udstillingen lørdag den 4. september.

Se under Arrangementer.

 

 
Erland Knudssøn Madsen, Fra Hansted Reservatet, 2018-19, Koldnålsradering, egen teknik 
Erland Knudssøn Madsen.
Fra Hansted Reservatet, 2018-19
Koldnålsradering, egen teknik

 

 

ERLAND KNUDSSØN MADSEN
– Fra Hanstedreservatet til Etna. Nye raderinger


Billedhuggeren Erland Knudssøn Madsen, f. 1942 tog efter en pause på 40 år grafikken op igen i 2018. Udstillingen præsenterer hans to nye serier i koldnål og egne teknikker. Serien ”Hansted Reservatet” er inspireret af det fredede område nær Hanstholm, som kunstneren nu har været nabo til i 54 år. ”Etna. Mennesket er en vulkan” er inspireret af en rejse i 2019 til Sicilien. Her boede Erland Knudssøn Madsen med udsigt til Etna og vandrede på vulkanens kegle.


Til udstillingen er udgivet et katalog, hvori gengives grafik samt en række tekster om natursyn, skrevet af Erland Knudssøn Madsen.
Erland Knudssøn Madsen fortæller om sin kunst lørdag den 2. oktober. Søndag den 13. november deltager Knudssøn Madsen i symposiet ”Hva’ mæ naturen?", som arrangere i samarbejde med Mariagerfjord Bibliotekerne. Se under Arrangementer.

 

 
Niels Fabæk. Uden titel, (2016). Forografi
Lars Brorson Fich. Observation 3, 2021. Fotografi, c-print

 

 

TO AF HVER – Fokus på nordjysk kunst og kunsthåndværk

 

Med to keramikere, to tekstilkunstnere, to fotografer og to malere kommer TO AF HVER vidt omkring. Udstillingen præsenterer:

Keramikerne Askel Krog, f. 1944, som med naturinspirerede former og dekorationer henter struktur og farver fra Himmerlands natur ind i både brugs- og kunstnerisk keramik, og Dorte Visby, f. 1968, som til sine muffelbrændte krukker bogstaveligt talt graver råmaterialet ud fra klinten under Mårup Kirke og bruger strandens sand og tang i sine eksperimenterende glasurer;

Fotograferne Niels Fabæk, f. 1960, som med naturens rum, linjer og skalaer komponerer anelsesfyldte stemnings-portrætter fra bl.a. Rold Skov, og Lars Brorson Fich, f. 1960, som i sine motiver finder både struktur og skønhed i den knopskudte og ofte uæstetiske industriarkitektur i fx Hirtshals og Aalborg;

Tekstilkunstnerne Inger Jensen, f. 1942, som med naturens former og farver på nethinden inspireres til sine ekspressive billedtæpper, og Birgitte Tolnov, f. 1944, som designer sine organisk-dekorative, håndtrykte tekstiler med inspiration fra det midtvendsysselske landskab.

Malerne Lisbeth Gjørtz Fast, f. 1960, som viser gråtonede, ekspressive naturabstraktioner skabt i lyset og vejrliget over Limfjorden, og Tommas Jørgensen, f. 1980, som i sine illusionistiske opstillinger flirter med det surreelle.

 

 

Nordjysk Palet har modtaget støtte fra 

Region Nordjylland og Martha og Paul Kerrn-Jespersens Fond.

 

27. november 2021
– 26. februar 2022

 

 

AFDÆKNING/TILDÆKNING

Laila Westergaard, Regn, regn, regn, 2018 Granit   

Billedhuggeren Laila Westergaard, f. 1964 og malerne Hjördis Haack, f. 1958 og Karen Gabel Madsen, f. 1961 er alle optaget af kunstværket som tilsynekomst.

Alle tre kunstnere arbejder med genkendelighed som et vigtigt fortælleelement. Samtidig er de på hver deres måde optaget af kun at sige det absolut nødvendige og tilsyneladende standse afdækningsprocessen på et tidspunkt, hvor indholdet nok træder frem men ikke står overtydeligt.

De er endvidere alle tre optaget af, hvordan de kan udnytte materialernes fysiske egenskaber motivisk: hos Westergaard i granittens farvevariationer og teksturer på dels en poleret overflade, som udgør motiverne, og dels den underliggende, afdækkede sten, som danner baggrund for dem; hos Haack gennem kombination af transparente og dækkende farvelag, hvide, ubemalede områder i værkerne og bemaling af rammekanterne, som resulterer i motiver, der både kan synes at dukke op og blive gemt bort; hos Gabel Madsen i teksturforskellene mellem grunderet, ”udadvendt” og ugrunderet, ”indadvendt” lærred som malegrund, hvorpå eksponeringer af arkitektur- og naturmotiver i to, tre eller flere lag manifesterer sig, samtidig med at de synes at opløse sig for øjnene af beskueren.

Ved at udstille de tre kunstneres værker sammen håber vi at give publikum en oplevelse af genkendelighed og fortryllelse på én gang.

Afdækning/Tildækning har modtaget støtte fra Statens Kunstfond.

Statens Kunstfond

Laila Westergaard.
Regn, regn, regn, 2018
Granit (detalje)
 
 
Hjördis Haack, Uden titel, 2020. Maleri   
Hjördis Haack
Uden titel, 2020. Maleri

 

 
Karen Gabel Madsen, Groende, 2020. Maleri
Karen Gabel Madsen.
Groende, 2020. Maleri

 

 
 

 

27. november 2021
– 26. februar 2022

 

 

HANS HENRIK LERFELDT
Krop og kunst

Hans Henrik Lerfeldt, Magisk møde, 1974 Hobro Kunstsamling
Hans Henrik Lerfeldt.
Magisk møde, 1974
Hobro Kunstsamling

 

 

Maleren, grafikeren og tegneren Hans Henrik Lerfeldt (1946-1989) er kendt for sine surrealistiske og erotiske motiver med kvindefiguren i centrum. Hobro Kunstsamling råder over flere end 600 værker af kunstneren. Et udvalg af værker fra samlingen præsenteres i anledning af, at Hans Henrik Lerfeldt i 2021 ville være blevet 75 år.

Udstillingen kurateres af kunsthistoriker, cand.phil. Majken Madsen.

 

 

 

27. nov. 2021
26. februar 2022

 

 

ART DECÓ I STRIK
Kunsthåndværkergruppen Netmaskerne

Elsebeth Houmand. Glasmosaik, Foto Palle Skov
Elsebeth Houmand.
Glasmosaik, Foto Palle Skov
 

 

Stilretningen Art Decó brød igennem inden for arkitektur, design, kunsthåndværk og mode efter den internationale udstilling af dekorativt og industrielt design i Paris 1925. Tænker man på Den Store Gatsby, Charlston-dans og klokkehatte har man sporet sig ind på stile, som er præget af geometri, gentagelse, rytme og ornament.
Nu har kunsthåndværkergruppen Netmaskerne ladet sig inspirere af Art Decó til strikkede kreationer.

Udstillerne er
Anne Bendixen
Cathrine Kahrs
Dorte Balisager

Else Lindgaard Jørgensen
Else Schjellerup
Elsebeth Houmand
Eva Folke
Geske Svensson
Hanne Petersen
Helene Jensen
Jette Toft Jepsen
Lis Fristed
Margit Meier Svendsen
Mette Albæk Christensen
Rikke Amilde Seehuus
Ritta Balleby
Susanne Larsen
Susanne Thomsen
Tove Møller Jensen
Vibeke Warthoe

Art Decó i strik har tidligere været vist på Museum Kolding (Koldinghus)

 

Lis Fristed. Art of the Blue, Foto Palle Skov
Lis Fristed. Art of the Blue,
Foto Palle Skov
 
 

 

21. april 2021
31. juli 2021

 

 

SKYGGEBIBLIOTEKETS SPEJL
– Bruno Kjær i Kunstetagerne

Bruno Kjær. Bogobjekter  

Billedkunstneren Bruno Kjær fylder Kunstetagerne Hobro med malerier, grafik, objekter og lydkunst. Med Skyggebibliotekets spejl fortsætter han sin kunstneriske udforskning af viden, erindring, forundring og fantasi, som gennem årene har stået helt centralt i hans kunst. Kunstetagernes nabo, Hobro Bibliotek inddrages naturligvis i udstillingen.

Skyggebibliotekets spejl tager afsæt i Bruno Kjærs barndomserindring om den lidt ældre fætter Frank. Han stak til søs og druknede i 1966 på en tur mellem Stralsund og Middelfart. I Kjærs 13-årige fantasi fortsatte Frank sin rejse rundt i verden og oplevede alt det, som kun en drengefantasi kan udtænke. Nu, hvor Bruno Kjær er i tresserne, er Franks død og drengefantasierne dukket op i erindringen igen. Både den reelle begivenhed og Franks efterliv i fantasien har givet stof til totalinstallationen Skyggebibliotekets spejl. Biblioteksinventar som reoler, kartoteksskabe, læsepulte og bog- og eksempelsamlinger indgår i udstillingens scenografi, men Skyggebiblioteket er alt andet end et vanlige bibliotek.

Bruno Kjær. Bogobjekter
 
Bruno Kjær. Mødet, 2020
Bruno Kjær. Mødet, 2020
 
Bruno Kjær. Kartotekskort, 2020
 
Bruno Kjær. Kartotekskort, 2020
 

 

Skyggebibliotekets spejl har modtaget støtte fra 

Det Obelske Familiefond. Mariagerfjord Kommune. Statens Kunstfond

Statens Kunstfond har ydet produktionsstøtte til Bruno Kjær.

 

 

21. april
31. juli 2021

 

 

NYERHVERVELSER
I HOBRO KUNSTSAMLING

Anne Birthe Hove. Uden titel, 2007. Litografi, I-XVIII  

Hobro Kunstsamling indkøber hvert år en række kunstværker til placering i institutioner, forvaltninger og virksomheder i Mariagerfjord Kommune. Efter udstillingen Nordatlantiske strejftog, 2018, købte samlingen en række litografier, udført på Steinprent, Færøernes Grafiske Værksted i Tórshavn.

Udstillingen præsenterer litografier af den grønlandske kunstner Anne Birthe Hove, færingerne Zacharias Heinesen, Hansina Iversen og Marius Olsen og danskerne Cathrine Raben-Davidsen og Peter Carlsen.

I 2020 erhvervede samlingen en række tuschtegninger af Ulrik Stenshøj, som også vises. Stenshøj tager afsæt i naturoplevelsen, som både abstraheres og forenkles. Med en eminent teknik og sans for det grafiske skaber han tegninger, som på én gang er skildring og symbol.

Fem grafiske serier af Claus Carstensen, Arne Haugen Sørensen, Richard Mortensen, John Olsen og Jens-Flemming Sørensen giver eksempler på Kunstsamlingens ældre grafik. Denne del af udstillingen vises til og med 22. juni 2021.

Anne Birthe Hove. Uden titel, 2007. Litografi, I-XVIII
 
Hansina Iversen. Uden titel, 2017. Litografi, 12/48
Hansina Iversen. Uden titel, 2017.
Litografi, 12/48
 
Marius Olsen. Stilhed, 2017. Litografi, 28/28
 
Marius Olsen. Stilhed, 2017.
Litografi, 28/28
 

 

16. juni
31. juli 2021

 

 

POUL JANUS IPSEN
STREET CANS

Poul Janus Ipsen. Street Can, 2021 Olie, akryl og aluminium på lærred
 

Da den ny-surrealistiske billedkunstner Poul Janus Ipsen, f. 1936, i årene 1979-97 boede i New York, blev han ofte vækket om natten af bragene fra biler, der drønede hen over sodavands- og øldåser, som var blevet smidt på gaden. Ipsen samlede de fladmaste dåser op, og de blev et vigtigt motiv i hans kritik af det amerikanske forbrugssamfund og den voksende køb-og-smid-væk-kultur.

I dag bor Poul Janus Ipsen på fredelige Bogø, men også her kan han indsamle overkørte dåser. I en serie nye malerier med indlagte relieffer har han med knivskarp realisme malet smukke skildringer af dåserne som symbol på miljøsvineri, ressourcespild og manglende respekt for naturen.

 

Poul Janus Ipsen er et af Hobro Kunstsamlings tidligste medlemmer. Han bidrog til udsmykningen af Hobro Idrætscenter i 1980, og hans malerier, skulpturer og grafik er siden erhvervet til samlingen.

 

Nu vises 30 helt nye malerier i anledning
af kunstnerens 85-års dag.

 

Poul Janus Ipsen. Street Can, 2021
Olie, akryl og aluminium på lærred
 

 

1. juni
12. juni 2021

 

 

KUNST FRA KULTURSKOLEN
Parafraser over
Hobro Kunstsamling

 

Smilla. Parafrase over Hans Henrik Lerfeldt-maleri, 2020  

Under nedlukningen har eleverne på Mariagerfjord Kulturskoles kunsthold arbejdet med parafraser over værker fra Hobro Kunst-samling. Resultaterne af både online- og holdundervisning vises nu i Kunstetagerne.

 

Smilla. Parafrase over Hans Henrik Lerfeldt-maleri, 2020
 

 

Udstillingsadresse:

KUNSTETAGERNE HOBRO
St. Torv, 9500 Hobro
GRATIS adgang gennem Hobro Bibliotek

 

FIND VEJ / GETTING HERE /
Wie findet man die Stelle?

Åbningstider:

Man.–tirsdag:

Kl. 09.00 - 18.00

Onsdag:

Kl. 11.00 - 18.00

Tors.–fredag:

Kl. 09.00 - 18.00

Lørdag:

Kl. 09.00 - 13.00

Søndag og
helligdage:

Lukket

 

NYHED! Følg nu også på Instagram #kunstetagernehobro

 

nyttige links:

Rud Thygesen Arkivet
Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger
Kunstmagasinet JANUS