Udstillinger 2018

Klik her for at hente efterårets udstillings folderen

 

15. sept. - 29. dec.

 

NORDATLANTISKE STREJFTOG

– Billedkunst og mode fra Grønland, Island og Færøerne

Hansina Iversen Steinprent  design i det nordatlantiske område
 

 

Der vises billedkunst af Bolatta Silis-Høegh, Ivínnguaq Stork Høegh, Gukki Nuka, Þorunn Bara Björnsdóttir, Þorgrímur Einarsson, Maria Sveinsdóttir Kjarval samt fra Steinprent, Tórshavn grafik af Jóhan Martin Christiansen, Hansina Iversen, Fríða Matras Brekku og Marius Olsen. Tøjdesign fra BIBI CHEMNITZ, Nuuk Couture v/Louise Lynge Berthelsen, Isaksen Design v/ Rita og Nickie Isaksen, milla snorrason v/ Hilda Gunnarsdóttir, EYGLO v/ Eygló Margret Larusdóttir, Barbara I Gongini, Guðrun & Guðrun v/ Guðrun Ludvig og Guðrun Rógvadóttir, EINSTAKT v/ Beinta Poulsen samt smykker af Turið Nolsøe Mohr.

 

Kunst fra Grønland, Island og Færøerne har gennem årene været i fokus i Kunstetagerne. Nogle husker måske den nordiske grafikudstilling i 2008, andre Tórbjørn Olsens færøske malerier i 2010 eller Jette Bang og Kirsten Kleins fotografier fra Grønland i 2016. Nu retter vi igen blikket mod Nordatlanten. Efterårets store særudstilling NORDATLANTISKE STREJFTOG præsenterer aktuel billedkunst og mode fra Grønland, Island og Færøerne, skabt af en række af de tre landes førende kunstnere og designere.

 

I alle tre lande har billedkunsten først fået fat inden for de seneste godt 150 år. Den er dermed født ind i kunstens opgør med virkelighedsskildringen, som tog fart i sidste halvdel af 1800-tallet og blev en uomgængelig drivkraft i det 20. århundredes mange stilretninger og ismer.


I den nordatlantiske billedkunst – så forskellig den er og har været – har landskabsskildringen tidligere stået stærkt. I dag, hvor kunstnerne ser sig som spillere på en global, international kunstscene, er naturen blot én klangbund for de eksperimenter og dybt personlige udtryk, som præger samtidskunsten. Anderledes forholder det sig med det nordatlantiske beklædningsdesign, som trækker på lange traditioner. Traditionel beklædning som færøske og islandske striktrøjer og grønlandsk sælskindstøj og perlebroderier er stadigt vigtige elementer i de tre landes selvforståelse og nationale identitet. Gennem de seneste år har en række internationalt anerkendte designere imidlertid set helt bort fra den lokale tradition, eller de er begyndt at udforske og udfordre traditionerne med eksperimenterende og avantgardistiske fortolkninger af praktisk og symbolsk beklædning. Denne nytænkning har afstedkommet diskussion og debat, for hvad sker der, når traditionelle modeller, mønstre og ornamenter indgår i en ny sammenhæng. Taber de kraft og betydning, eller tilføres de ny energi?


Udstillingens kunstnere er udvalgt efter anbefalinger fra museumsdirektør Nivi Christensen, Nuuk Kunstmuseum, projektleder Ásta Stefánsdóttir, Nordatlantens Brygge, Jan Andersson, Steinprent, Færøernes Grafiske Værksted, Tórshavn og billedkunstneren Randi Samsonsen. Til udstillingen udgives et katalog med artikler af Sine Lundberg Hansen, Rosannguak Rossen, Heiðar Kári Rannversson og Kinna Poulsen.

 

Hent udstillingskatalog her

 

 

NORDATLANTISKE STREJFTOG er støttet af 

NORDATLANTISKE STREJFTOG

Gratis omvisninger søndag den 23/9 fra kl. 15.00, samt
torsdagene den 4/10, 1/11 og 6/12 fra kl. 15.00

 

13. nov. - 29. dec.

 

KABINETUDSTILLING

- Bengt Koch

Bengt Koch. Grønlandsk landskab, 1963. Olie på lærred, 75x100 cm. Sign. fn.th. Bengt Koch 1963. Foto Niels Reiter   

Maleren Bengt Koch (1912-78) var livet igennem tro overfor naturstudiet. Hans skildringer af naturen både her i Danmark og i Grønland er indbegrebet af modernistisk naturalisme. Billederne er figurative; man kan se, hvad de forestiller, men de er først og fremmest skabt for at være maleri.

Selvom Kochs landskaber ligner lokaliteter, så kan man ikke være sikker på, at han har malet et bestemt sted. Motiverne kan lige så vel være stykket sammen af oplevelser flere steder fra. Som alle andre modernister følte Koch sig nemlig fri til at lægge til og trække fra det sete for at opnå den maleriske virkning, han søgte. Hans landskaber skal derfor ses og forstås som maleriske fortolkninger af oplevet natur, ikke som fremstillinger af den.

 

Hent udstillingskatalog her

 

 

 

 

13. jan. 2018
- 21. april 2018

 

STREGER
- TEGNEKUNST FØR OG NU

Hent udstillingskatalog her

Ulrik Stenshøj. Uden titel, 2017 Johan Ludvig Lund. Andromache ved Hector’s Grav Hans Henrik Lerfeldt. Uden titel, 1972  

Lisbeth Eugenie Christensen, claus ejner,
Ole Lejbach, Lene Rasmussen,
Anne Skole Overgaard, Ulrik Stenshøj.


Hans Henrik Lerfeldt.


En samling 1800-talstegninger

 

Man skulle måske tro, at tegnekunsten havde kummerlige kår i vores digitale tid, men sådan er det heldigvis ikke. Tegningen lever og har det godt, og i foråret udstiller seks af Danmarks bedste nutidstegnere i Kunstetagerne. Deltagerne er inviteret til at vise bredden i tegningen i dag, fra blyant over sølvstift til tusch og akryl og fra det nøje iagttagede til den frie fantasi.

Fra Galleri Classic, Hobro vises en række danske 1800-talstegninger fra Guldalderen til Symbolismen. Blandt de godt 30 tegninger er både skitser og gennemarbejdede værker, og tilsammen viser de, hvordan man for op til 200 år siden brugte tegningen både til at fastholde et øjeblik og til at fortælle en historie.

Hobro Kunstsamling er rig på tegnekunst. Til denne udstilling sættes særligt fokus på Hans Henrik Lerfeldt, hvis realistiske og surrealistiske tegnekunst fra ca. 1960-1985 er indgående observationer af lys, skygge, mørke, materialer og overflader, alt sammen inden for Lerfeldts personlige billedunivers.

 

KUNSTNERMØDE - mød tegneren Ulrik Stenshøj
Lørdag den 17. marts kl. 13-14.30

Mød tegneren Ulrik Stenshøj, som lige nu er aktuel på udstillingen Streger – Tegnekunst før og nu. Ulrik Stenshøj tegner forenklede naturmotiver med blyant, blæk og pen, tusch og pensel.

I Kunstnermødet vil han fortælle om sit arbejde og hvorfor, han har valgt at satse på tegning.
Gratis adgang – alle er velkomne

 

 

 

Gratis omvisninger torsdagene den 1/2, 1/3 og 5/4 fra kl. 15.00

 

6. marts - 21. april

 

KABINETUDSTILLING

- Arne L. Hansen 1921-2009

   

I Hobro er Arne L. Hansen nok bedst kendt som manden bag det himmelblå loft i Hobro Kirke. Hans farverige og tindrende kunst kan også opleves i Hobro Kunstsamling, som rummer både malerier, grafik og skulptur af kunstneren. Arne L. Hansen gik på Kunstakademiet i København fra 1938 til 1945. En cykeltur til Skagen i 1948 gav den unge kunstner stof til de første motiver fra de lave klitgårde i Hulsig syd for byen.
Åbne ladeporte med kig ind til landbrugsmaskiner i mørke rum og tagkonstruktioners og bindingsværks geometri blev af Arne L. Hansen oversat til tidens moderne flademaleri.
Senere fulgte interiører fra storindustriens fabrikshaller. B&W Skibsværft på Christianshavn, Holmegaards Glasværk og Morsø Jernstøberi var blot nogle af de steder, hvor Hansen malede ”det storslåede syn … eventyrets verden”, som han kaldte det dramatiske miljø blandt smelteovne, støbeskeer, i røg og damp. I Arne L. Hansens forenklede, fladebetonet stil blev industriens bygninger til lys og mørke, til klare farver og ren form.

 

Gratis omvisning i udstillingen og i Hobro Kunstsamling torsdag den 19. april kl. 15 - 16

Omvisningen former sig som en dialog mellem Hobro Kunstsamlings formand Søren C. Olesen og Kunstetagernes kunstfaglige medarbejder Anne Lie Stokbro.

 

 

 

6. maj - 30. juni

 

 

KABINETUDSTILLING

- Tom Krøjer 1942-2015

Tom Krøjer. Det elektoniske spejl, 1980. Hobro Kunstsamling. Foto Niels Reiter  

I rækken af mindre udstillinger med værker fra Hobro Kunstsamling vises et udvalg af arbejder af Tom Krøjer. Storbyens sammensatte kultur og dens moderne liv blev af Tom Krøjer fortolket i et farve- og symbolstærkt maleri, hvor motiverne er splittet op i klart afgrænsede enkeltdele, der ligeså meget er maleriske former, som de er betydningsbærende dele af en fortælling.

 

 

 

6. maj - 1. sept.

 

TRADITIONSBRUD
- TEKSTIL SAMTIDSKUNST

Hent udstillingskatalog her

 

Fernisering søndag den 6. maj kl. 12.00

Åbningstale ved billedkunstner, forfatter, kritiker mm. Lisbeth Tolstrup. Alle er velkommen.

Strikkede installationer, broderede skulpturer og hæklede billeder – sommeren over sættes fokus på 10 billedkunstnere, som alle arbejder med håndarbejdets traditionelle teknikker og materialer.
Udstillingen præsenterer værker fra de seneste ca. 10 år af en række af Danmarks førende kunstnere på feltet: Bank & Rau, Isabel Berglund, Anders Bonnesen, Gudrun Hasle, Karen Havskov Jensen, Karina Meedom, Randi Samsonsen, Andreas Schulenburg og Thomas Wolsing.
Der er i dag en generel interesse for de gamle håndarbejdsteknikker. Strik, hækling og broderi sætter tempoet ned og giver plads til fordybelse i en travl hverdag. For billedkunstnerne er der dog mere på spil. Ved at hente håndarbejdet ind i billedkunsten gør de op med dets traditionelle brugs- og dekorationsfunktioner. I stedet lades de tekstile udtryk med fortælling, symbol, betydning og association, når kunstnerne tager temaer som krig, identitet og migration op. I mødet mellem det gammeldags håndarbejde, de bløde materialer, som vi alle har erfaring med, og sådanne eksistentielle temaer opstår både overraskende og fremmedgøreende resultater: atombombesprængninger filtet i uld, Udkantsdanmark i forfald broderet med fint uldgarn, flerpersoners, strikkede sweatre og lommefilosofi i hæklet form – alt sammen ligger uden for de erfaringer, vi har med tekstil, og værkerne er på én gang humoristiske, ironiske og absurde.
 
Connected Load, vol 2, 2017  

Bank & Rau, Lone Bank og Tanja Rau skaber skulpturer og installationer i genbrugstekstil. Værkerne kredser om menneskelig eksistens, kultur og samfund.

 

 

 

 
People’s Jumper – et socialt kunstværk, 2014  

Isabel Berglund opbygger omfangsrige strikkede og hæklede installationer, fulde af associationer og fortælling. Man er velkommen til at prøve den store sweater.

 

 
Anders Bonnesen. Godt fuldendt er halvt begyndt, 2016  

Anders Bonnesen skaber hæklede og strikkede objekter, skulpturer og installationer, som med ironi og bid fordrejer det velkendte.

 

 
Karen Havskov Jensen. Det daglige brød, 2012  

Karen Havskov Jensen strikker og hækler objekter, installationer og absurd beklædning. Afsæt er det nære, som omsat til tekstil bliver fremmedgjort og surrealistisk.

 

 
Gudrun Hasle. Jeg er i live, 2017  

Gudrun Hasle broderer enkeltværker og lange, detaljerede billedfriser i tekst og billeder. Hendes værker, der ofte er selvbiografiske, kredser om temaer som køn, kunst og kvindeliv før og nu.

 

 
Karina Meedom, Korsstingsbroderi, 2016  

Karina Meedom broderer nonfigurative farve- og ornamentforløb, som trods den langsommelige teknik har en vis ekspressiv spontanitet over sig. Inspirationen hentes i naturen, i medierne eller i fantasien.

 

 
Randi Samsonsen. Uden titel, 2017  

Randi Samsonsen arbejder med skulpturer og relieffer i hækling og strik. Værkerne er fulde af associationer, både til noget fra hverdagen og til noget, der synes at stamme fra en anden verden.

 

 
Andreas Schulenburg. Atomlamper, 2016  

Andreas Schulenburg arbejder med filtede billeder, objekter og skulpturer. Han er optaget af den fremmedgørelse, som sker, når hverdagsobjekter og -hændelser omformes i uvante materialer.

 

 
Thomas Wolsing. Vedr. Møllevej 6, 2015  

Thomas Wolsing fortolker det landlige forfald i korsstingsbroderier. Han komponerer sine stemningsfulde motiver ud fra fotografier, og i hans installationer og objekter oplever man skønheden og forfaldet i natur og miljø ude på landet.

 

 

 

Læs kunsthistoriker, tekstilformgiver Lisbeth Tolstrups
talepapir fra udstillingsåbningen HER

 

Læs Trine Rytter Andersens fine anmeldelse på kunsten.nu HER

 

 

TRADITIONSBRUD - TEKSTIL SAMTIDSKUNST er støttet af 

Statens Kunstfond og
Grosserer L. F. Foghts Fond

 

Gratis omvisninger den 7/6, 24/6, 5/7, 2/8 og 26/8 fra kl. 15.00

 

3. juli - 1. sept.

 

KABINETUDSTILLING

- Kai Lindemann – Naturskildringer

Kai Lindemann. Uden titel, u.å. Litografi. Foto Niels Reiter   

Maleren Kai Lindemann (1931-2007) står bag Hobros store gavlmaleri på teatret. I Hobro Kunstsamling er den farverige og intense maler repræsenteret med både portrætter, landskaber og enkelte opstillinger.

Hen over sommeren kan man nyde et udvalg af Lindemanns landskaber fra Provence – herligt sommerligt!

 

Foto: Niels Reiter

 

Øvrige Kabinetudstillinger annonceres her på siden
og på Facebook logo Facebook

 

 

 

15. sept. - 10. nov.

 

KABINETUDSTILLING

- Jørgen  Boberg

Jørgen Boberg. Lille triptykon, u.å. Akryl og olie på masonit, samlet mål 115 x 188 cm. Foto Niels Reiter   

Maleren og grafikeren Jørgen Boberg, 1940-2009 er en af Danmarks store ny-surrealister. I Hobro Kunstsamling er hans figurative, minutiøst detaljerede kunst repræsenteret med både malerier og kobbertryk. Inden for begge felter dyrkede Jørgen Boberg den symbolske fortælling, og selvom værkerne næsten altid har menneskefiguren i centrum, rækker fortællingerne langt ud over – eller ned under – almindelig, menneskelig erfaring.


Jørgen Boberg var selvlært som kunstner og debuterede på Kunstnernes Efterårsudstilling i 1962. I 1964 var han blandt initiativtagerne til sammenslutningen Passepartout, som blev ny-surrealismens forum herhjemme. Gruppens medlemmer, som senere også talte bl.a. Hans Henrik Lerfeldt, genopdagede 1920’ernes og 1930’ernes surrealisme og opdaterede dens kredsen om det erotiske, drømmende og irrationelle for at fortælle historier, fabler og myter om det moderne efterkrigstidssamfund.

 

Hent udstillingskatalog her

 

Foto: Niels Reiter

 

Øvrige Kabinetudstillinger annonceres her på siden
og på Facebook logo Facebook

 

 

 

Udstillingsadresse:

KUNSTETAGERNE HOBRO
St. Torv, 9500 Hobro
GRATIS adgang gennem Hobro Bibliotek

 

FIND VEJ / GETTING HERE /
Wie findet man die Stelle?

Åbningstider:

Man.–tirsdag:

Kl. 09.00 - 18.00

Onsdag:

Kl. 11.00 - 18.00

Tors.–fredag:

Kl. 09.00 - 18.00

Lørdag:

Kl. 09.00 - 13.00

Søndag og
helligdage:

Lukket

 

Sitemap

 

nyttige links:

Rud Thygesen Arkivet
Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger
Kunstmagasinet JANUS