SKULPTURSTIEN

Rute 4: Johan Galster, Knud Bjørn-Knudsen, Kai Lindemann,
Bjørn Nordahl, Bent Sørensen, Sigrid Lütken, Erik Heide

KLIK HER > Bykort over Hobro (pdf)

KLIK HER > Guide til kunsten i det offentlige rum (pdf)

 

Nummer 1

 

JOHAN GALSTER.
INGEBORG BRAMS

1951 Bronze

 

JOHAN GALSTER. INGEBORG BRAMS, 1951 Bronze  

Placering: Theatertorvet, Hobro
GPS: 56°38'17.3"N 9°47'35.4"E
Erhvervet 1999 med støtte fra salget af bogen ”Kunst i Hobro”, skrevet af Hobro Kunstsamlings mangeårige formand, Svend Nielsen. Bogen sponsoreret af Central Tryk, Hobro

 

Skuespilleren Ingeborg Brams (1921-89) var født i Hobro. Da Theatertorvet blev renoveret i 1994 opstod tanken om at placere en buste af den kongelige skuespiller på torvet.

 

Valget af kunstner faldt på den naturalistiske billedhugger Johan Galster (1910-97), som i 1951 modellerede et portræthoved af Ingeborg Brams, som var hans svigerinde. Der er således tale om et ungdomsportræt fra det år, hvor skuespilleren blev kåret som Studenternes Æreskunstner.

 

Johan Galster var en af sin tids fine portrætbilledhuggere. Med enkle midler kunne han koncentrere og formidle både karakter, ynde og tidløshed. Således også i portrættet af Ingeborg Brams. Modellen løfter selvsikkert hovedet og skuer ud over sit publikum, sådan som man ser det i et portræt af en patricierfrue fra Antikken. Der er dog samtidig noget meget privat over portrættet, formidlet af det praktiske tørklæde om håret, som havde Galster fanget dansk teaters ungdomsstjerne under husarbejdet.

 

Skulpturen havde blot stået på sin plads i et års tid, da den i 2000 blev stjålet, og man måtte støbe et nyt eksemplar efter Galsters gipsmodel. Først i 2019 dukkede det stjålne kunstværk op, da det blev returneret fra et dødsbo. De mellemliggende omstændigheder kendes ikke.

 

 

Nummer 2

 

KNUD BJØRN-KNUDSEN.
RELIEF UDEN TITEL

1970’ERNE Bemalet træ

 

KNUD BJØRN-KNUDSEN. RELIEF UDEN TITEL, 1970’ERNE Bemalet træ  

Placering: P-pladsen, Nordvestvej, Hobro
GPS: 56°38'18.4"N 9°47'33.5"E
Erhvervet af Hobro Kunstsamlings forgænger, gruppen A 70. Restaureret og nuværende placering siden 2012

 

Går man fra St. Torv gennem biblioteksgangen, finder man to vægudsmykninger af vidt forskellig karakter. Knud Bjørn-Knudsens (1921-2000) bemalede relief er egentlig en byggepladsafskærmning fra 1970’erne men fungerer med de stiliserede skildringer af livet omkring fjorden den dag i dag. Kai Lindemann (1931-2007) skabte Hobros første gavlmaleri, en fantasi over klovnemasker med reference til Hobro Theater, hvis væg de pryder.

 

 

Nummer 3

 

KAI LINDEMANN.

TEATERGAVLEN

1994 Murmaling

 

KAI LINDEMANN. TEATERGAVLEN, 1994 Murmaling  

Placering: P-pladsen, Nordvestvej, Hobro
GPS: 56°38'17.3"N 9°47'32.7"E
Erhvervet 1994 med støtte fra Andelskassen i Hobro, Ambulancedagskomitéen og Hobro Kommune

 

 

Nummer 4

 

BJØRN NORDAHL.
LIGGENDE KVINDE

1978 Bronze

 

BJØRN NORDAHL. LIGGENDE KVINDE, 1978 Bronze  

Placering: Ved P-plads, Administrationsbygningen, Korsgade, Hobro
GPS: 56°38'13.5"N 9°47'28.6"E
Erhvervet 1981 med støtte fra Ambulancedagskomitéen og Hobro Kommune

 

I en lille, grøn lomme langs Korsgade ligger den unge kvinde på sin plint. Hun trækker den ene fod op til det andet bens knæ, mens hun hviler på albuen. En stilling, de færreste nok ville indtage.

 

For en billedhugger som Bjørn Nordahl (1939-2012) var en akavet positur imidlertid både en udfordring og en uendelighed af muligheder. Nordahl arbejdede naturalistisk, men han var samtidig dybt optaget af de abstrakte elementer i skulpturen. Den liggende kvinde er således bygget op af trekanter; det hvilende ben er bøjet i en trekant, det rejste ben ligeså, og overkroppen hviler på armens trekant. Hovedet er rejst, som må modellen strække hals for at se hen over sit ben, og ansigtet ses i profil i forhold til kroppen. Linjer og vinkler veksler over hele skulpturen og er med til at give den et levende og dynamisk udtryk. Samtidig skaber de mange vinkler en række hulrum, som også er vigtige dele af skulpturen. Her kan lys og skygge fremhæve og dølge, forme og farve den grågrønne bronze.

 

Skulpturen blev bestilt i 1978 efter en del debat om opstilling af Erik Heides skulptur ”Håbets bur” (se side 34). Man ønskede fra Byrådets side et naturalistisk kunstværk som afvejning af Heides mere ekspressive og eksperimenterende værk. Det fik man med ”Liggende kvinde”, omend hun ligesom Heides skulptur er ren abstraktion.

 

I Kunstetagerne, på Adelgade og ved Vindø Tegnværk ses andre værker af Bjørn Nordahl.

 

 

Nummer 5 - 14

 

Værker af Bent Sørensen
og Sigrid Lütken

SKULPTURSTIEN, fotograferet 2020

 

BENT SØRENSEN. FORLØB, 1988 Bronze på elmetræssokkel  

Placering: Langs Vesterfjord, indgang fra Rørholmsgade/Korsgade, Hobro
GPS: 56°38'07.2"N 9°47'17.6"E
Skulptursti I etableret 2000 med lånte værker af Bent Sørensen og Sigrid Lütken. Den nuværende Skulptursti II etableret 2007-20 med erhvervede værker af Bent Sørensen og Sigrid Lütken.
Etablering og erhvervelser 2000-2020 med støtte fra Hobro Kommune, Mariagerfjord Kommune, Ambulancedagskomitéen, Spar Nord Fonden, Hobro Ny Trælast XL Byg, P.A. Johansen Holding A/S, Knauf Danogips A/S og OHT Trailer A/S.
I 2018 tillige med donation af værker af Sigrid Lütken og Bent Sørensen, skænket af kunstnernes børn, Eva og Olaf Sørensen

 

Skulpturstien løber langs Vesterfjord, mellem Korsgade og Skivevej om ad Gattenborg Camping. På selve stien møder man nonfigurativ skulptur af Bent Sørensen og Sigrid Lütken. Hos begge kunstnere er komposition, konstruktion, materialevirkning og association vigtige indgange til kunstoplevelsen. ”Forløb” og ”Hulsten” er karakteristiske for kunstnerparrets undersøgelser af form og materialitet og for deres arbejde med skulpturens negative rum, dvs. det rum, skulpturen favner ud over materialet.

 

Med Skulpturstiens værker af Bent Sørensen (1923-2008) tydeliggøres forskellen på billedhuggerkunstens substraktive og additive praksis, om man hugger materiale bort for at finde ind til formen, eller man stykker form til form for at nå frem til et hele. ”Omvendt N” er hentet frem fra den sorte granitblok. Stenens ensartede farve trækker lyset til sig og reflekterer det igen fra den blankpolerede overflade.

 

”Blå-sort” er stykket sammen af rektangulære jernplader, samlet i en dansende bevægelse omkring en ikke-synlig midterakse. Jernskulpturens forskellige nuancer af blå og sort skifter karakter afhængigt af dagslyset, solens stilling og dermed skyggernes dybde.

 

BENT SØRENSEN. FORLØB, 1988 Bronze på elmetræssokkel
SIGRID LÜTKEN. HULSTEN, 1995 Indisk granit
SIGRID LÜTKEN. HULSTEN, 1995 Indisk granit
BENT SØRENSEN. OMVENDT N, uden år Indisk granit Erhvervet 2010
BENT SØRENSEN. OMVENDT N, uden år Indisk granit Erhvervet 2010
BENT SØRENSEN. BLÅ-SORT, 1982 Bemalet corténstål Erhvervet 2012
BENT SØRENSEN. BLÅ-SORT, 1982 Bemalet corténstål Erhvervet 2012

 

 

Nummer 5-14

 

BENT SØRENSEN. UDEN TITEL

(1990’erne). Bronze

SIGRID LÜTKEN. UDEN TITEL

uden år. Bronze

BENT SØRENSEN. LILLE SNØRKEL

(1980’erne). Bronze Erhvervet 2018

SKULPTURSTIEN, fotograferet 2020

 

BENT SØRENSEN. UDEN TITEL, (1990’erne). Bronze
SIGRID LÜTKEN. UDEN TITEL, uden år. Bronze
BENT SØRENSEN. LILLE SNØRKEL, (1980’erne). Bronze
Erhvervet 2018?  

Tre mindre bronze-skulpturer udgør en lille udstilling i sig selv på Skulpturstien. Bent Sørensens undersøgelser af lukket og åben form leder tankerne hen på hans mere monumentale værker såsom ”Sune” og ”Snørkel”. Både dér, hvor klumpen dyrkes, og dér, hvor skulpturen favner et tomrum, gælder arbejdet først og fremmest spændingen mellem rundt og firkantet.

 

Sigrid Lütkens (1915-2008) rejste form kan være en fortolkning af kornaks, et af hendes ofte valgte motiver. Rundede og kantede former føjes til hinanden i en rytmisk, opadvendt bevægelse, og trods det beskedne format når skulpturen ind i himlen. Tidens tand har patineret bronzen i retning af naturens farver.

 

 

 

BENT SØRENSEN. SIK SAK, 1980.
Bemalet jern. Erhvervet 2012

 

 

 

 

 

Nummer 5 - 14

 

BENT SØRENSEN.

SKULPTURSTIEN, fotograferet 2020

 

?  

BENT SØRENSEN. SKRÅPLAN, udstillet 1978. Bemalet jern og aluminium. Gave 2012 fra kunstnerens børn, Eva og Olaf Sørensen

 

BENT SØRENSEN SKULPTUR I TRE DELE, uden år Bemalet støbejern Gave 2018 fra kunstnerens børn, Eva og Olaf Sørensen

 

Den trefarvede skulptur er et eksempel på Bent Sørensens arbejde med sammensatte, støbte skulpturer. Modellerne blev formet i ler og senere støbt i jern. Elementerne, der skyder sig ind og ud fra skulpturens ”krop”, minder om, at skulpturen egentlig er et puslespil. Farverne mimer et landskab: Land, hav og himmel – ganske passende for en placering langs Vesterfjord.

BENT SØRENSEN. SKRÅPLAN, udstillet 1978.
?
BENT SØRENSEN SKULPTUR I TRE DELE, uden år
 

Nummer 15

 

ERIK HEIDE.
HÅBETS BUR

1977-78 Støbejern og granit

 

ERIK HEIDE. HÅBETS BUR, 1977-78 Støbejern og granit  

Placering: Mellem Hobro City Camping Gattenborg og Vesterfjord, Hobro
GPS: 56°38'07.2"N 9°46'58.6"E
Erhvervet med støtte fra Hobro Kommune og gruppen A 70

 

”Håbets bur” blev opstillet efter meget debat i Hobro Byråd (se s. 29). For nogle medlemmer var skulpturen for avanceret, for andre var den fuld af fortælling om det at være menneske.

 

Erik Heide (f. 1934) har skabt en skulptur i to af de materialer, han oftest arbejder med: Granit og støbejern. Mellem fire næsten fem meter høje granitsøjler fastholdes et bur af støbejern. Burets fire låger åbner sig mod hvert af verdenshjørnerne men også ind til en granitsten, hvis eneste – og vigtige – bearbejdning er et indridset kors.

 

Erik Heides tanker om liv og kunst kunne læses i udstillingsstedet Veksølunds katalog 1978. Heri hed det bl.a. i tilknytning til ”Håbets bur”: ”Vi er alle dele af en bevægelig skulptur fra vi fødes til vi dør. Der sker forandringer i rum og materialemøder, hver gang vi placerer os i forhold til hinanden – et rækværk – en bil – et hus – en mark – en sky på himlen … Formen beretter – er genkendelig. Fortæller om de store dyr – om det skønne – lidelsen – mennesket. Se hvorledes vi tiltrækkes af den store sten på den flade, åbne mark. Den er magisk, dragende. Den taler – er nærværende … Fortæller os, at skulpturen er en oprindelig form for menneskeligt udtryk – en udtryksform der virkelig gælder!”

 

Skulptur opleves med andre ord både fysisk og intellektuelt. Således også de mange budskaber i ”Håbets bur”.

 

 

Nummer 16

 

BENT SØRENSEN.
FYRKAT

2006-07 Granit

 

BENT SØRENSEN. FYRKAT, 2006-07 Granit  

Placering: Ålykkevej, ved Onsild Å, Hobro
GPS: 56°37'58.7"N 9°47'10.9"E
Erhvervet 2010 med støtte fra Hobro Kommune, Kurt & Carlo Christensen A/S, Onsild, Spar Nord Bank samt private donatorer

 

”Fyrkat” blev billedhuggeren Bent Sørensens sidste skulptur. Den stod færdig, kort før han døde i oktober 2008. Sørensens mangeårige engagement for forskønnelse af Hobro gjorde skulpturen uomgængelig i Hobro Kunstsamling, som i løbet af tre år indsamlede midler til erhvervelsen.

 

Med sine 3 meter er ”Fyrkat” en af Bent Sørensens største stenskulpturer. Den er dog ikke hugget i ét stykke men sat sammen af i alt seks elementer. Sørensen hævdede, at når han ville skabe runde former, blev de altid firkantede. Det er til dels også tilfældet her, hvor terningformer har bløde, afrundede kanter, og halvrunde former skæres skarpt igennem, så deres profil bliver et rektangel.

 

Skulpturen kom på Kunstsamlingens ønskeseddel, efter at den var blevet beset på Sørensens gårdsplads. At den ville passe i Hobro, var der ingen tvivl om, alene titlen gør den selvskreven i samlingen. Men ét er at se en skulptur på kunstnerens værksted. Et andet er det, der sker, når skulpturen skal måle sig med naturen eller byens formater. For Bent Sørensen skiftede skulpturen altid karakter, når den kom ud på sin blivende plads. Han havde dog en særlig evne til altid at få kunst og rum til at danne en helhed. ”Fyrkat”s placering mellem Hobro by og Harald Blåtands vikingeborg Fyrkat er perfekt – både i den store historie og i historien om Hobro Kunstsamling og Bent Sørensen.

 

 

Udstillingsadresse:

KUNSTETAGERNE HOBRO
St. Torv, 9500 Hobro
GRATIS adgang gennem Hobro Bibliotek

 

FIND VEJ / GETTING HERE /
Wie findet man die Stelle?

Åbningstider:

Man.–tirsdag:

Kl. 09.00 - 18.00

Onsdag:

Kl. 11.00 - 18.00

Tors.–fredag:

Kl. 09.00 - 18.00

Lørdag:

Kl. 09.00 - 13.00

Søndag og
helligdage:

Lukket

 

NYHED! Følg nu også på Instagram #kunstetagernehobro

 

nyttige links:

Rud Thygesen Arkivet
Sammenslutningen af Danske Kunstforeninger
Kunstmagasinet JANUS